Assertion (A): The less able a child is to do a task the more directions the teachers should give and as the child can do more and more the teacher should help less and leses.
Reason (R): Intelligence cannot be accurately measured by calculating IQ
Choose the correct option.
(1) Both (A) and (R) are false.
(2) Both (A) and (K) are true and (R) is the correct explanation of (A).
(3) Both (A) and (R) are true but (R) is not the correct explanation of (A).
(4) (A) is true but (R) is false.
अभिकथन (A): एक बच्चा किसी कार्य को करने में जितना कम सक्षम होता है, शिक्षकों को उतने ही अधिक संकेत व इशारे देनी चाहिए और जैसे-जैसे बच्चा अधिक से अधिक कर सकता है. शिक्षक को कम से कम मदद करनी चाहिए।
कारण (R): बुद्धि को बुद्धि-लब्धि की गणना करके सटीक रूप से नहीं मापा जा सकता है।
मही विकल्प चुनें।
(1) (A) और (R) दोनों गलत है।
(2) (A) और (R) दोनों सही हैं और (A) की (R) सही व्याख्या करता है।
(3) (A) और (K) दोनों सही है लेकित (A) की (R) सही व्याख्या नहीं करता है।
(4) (A) सही है लेकिन (R) गलत है।